Sales is anti-sales

We hebben het allemaal wel eens meegemaakt: een opdringerige verkoper die je maar niet met rust wil laten. Deze manier van communicatie werkt voor veel klanten averechts, omdat het juist irritatie opwekt. Wanneer je veel sales wilt genereren, is het van belang om na te denken over de lange termijn relatie met je klanten. Hoe dit werkt, leggen we je uit in dit blogartikel.

Achterhaalde sales technieken

Wanneer je producten en diensten verkoop is het goed om te weten welke ‘verkooptechnieken’ absoluut niet werken. Een onderzoek van het AMA uit 2015 heeft aangetoond dat de volgende communicatie-uitingen als meest onprettig worden ervaren door klanten. Dit is wanneer verkopers:

–        Opdringerig zijn (24%)

–        Geen NEE accepteren (23%)

–        Niet luisteren (18%)

–        Teveel praten (9%)

De overige 26% van de irritaties bestaat uit: van een script aflezen, lokaas reclame gebruiken, betekenisloze terminologie gebruiken en ongeduldig zijn.

Wij houden van onze producten en diensten

Het is natuurlijk geen geheim dat wij als ondernemers vol zijn van onze eigen producten en diensten. Je bent er immers van overtuigd dat je mensen kunt helpen, en dat vertel je het liefst aan de hele wereld. Het delen van je expertise levert misschien op de korte termijn één verkoop op, maar wat nou als deze klant levenslang bij jou blijft? Wat als je die klant leert kennen, zijn of haar behoeften begrijpt en op basis daarvan een relatie opbouwt? Dan zal deze klant je op lange termijn veel meer sales opleveren.  

Een sterke klantrelatie

De sales wereld is veranderd. Er heeft een verschuiving plaatsgevonden van het gebruik van ‘verkooptechnieken’ naar het opbouwen van een sterke klantrelatie. Maar, hoe zorg je voor een sterke klantrelatie? Allereerst is het belangrijk om contact te maken met je doelgroep. Bouw het dialoog op. Je kunt het vertrouwen van klanten winnen door op verschillende kanalen de interactie aan te gaan. Mensen kopen nu eenmaal liever van mensen dan van organisaties, dit wil zeggen dat ze het gezicht achter het merk willen zien. Door de interactie op een persoonlijke manier aan te gaan, maak je jezelf benaderbaar.

Daarnaast is het ontzettend belangrijk om de tijd te nemen om je klanten te leren kennen. Dit doe je door o.a. zijn of haar behoeftes te achterhalen. Luister aandachtig naar de opmerkingen, meningen en feedback die klanten over jouw product of dienst hebben. Stel deze opmerkingen en behoeftes vervolgens centraal in jouw product presentatie.

Deel dit bericht: