Het nut van crossmediale campagnes

Je slaat ’s ochtends de krant open en je ziet een advertentie staan. Onderweg naar je werk hoor je een reclamespotje op de radio van dezelfde adverteerder en later op de dag kom je ook nog eens een gesponsord bericht tegen op je Instagram tijdlijn. Je hebt zojuist te maken gehad met een goed staaltje marketing via crossmediale campagnes. Wat zijn crossmediale campagnes precies en wat kunnen ze voor jouw bedrijf betekenen? Wij vertellen je er meer over.

Wat is crossmediaal?

Een crossmediale campagne is een campagne die op verschillende soorten media wordt ingezet, waarbij de uitingen elkaar aanvullen. Door een boodschap in stukjes te verspreiden over verschillende media, wordt de ontvanger geprikkeld om op zoek te gaan naar het hele verhaal.

Crossmediaal wordt nog wel eens verward met multimediaal, waarbij er sprake is van het delen van dezelfde boodschap over verschillende kanalen. Dit zijn bijvoorbeeld reclames die je zowel op de tv ziet, als op de radio hoort. Er wordt bij multimediale campagnes wel gebruik gemaakt van meerdere soorten media, maar deze vullen elkaar niet aan. Bij crossmediale campagnes is dit dus wel het geval. Het gaat nadrukkelijk om het versterken van de boodschap, door deze via verschillende kanalen, op verschillende manieren te uiten.

Je kunt crossmediale campagnes vergelijken met een puzzel, de boodschap wordt namelijk verdeeld over verschillende soorten media. Bezoekt iemand al deze verschillende media, dan kunnen de puzzelstukjes bij elkaar gebracht worden, waardoor de boodschap compleet is.  

De kracht van herhaling

Tegenwoordig lezen mensen niet meer uitsluitend de krant, of zitten ze alléén maar achter de tv. Nee, mensen nemen verschillende soorten media tot zich. Bewust en onbewust komen ze via al deze verschillende media in aanraking met reclame. Denk maar eens aan:

–        De klassieke advertentie in de krant

–        Een reclameposter op het treinstation

–        Een billboard langs de snelweg

–        Het reclamespotje op de radio

–        Een gesponsord bericht op je tijdlijn

–        Een advertentie tussen de zoekresultaten van Google

Het is zonde om hier geen gebruik van te maken als bedrijf. Waarom? Omdat crossmediale campagnes de kracht van herhaling bevatten. Je triggert via elk apart media niet alleen de nieuwsgierigheid van de ontvanger, maar herinnert ze ook aan het feit dat jij de verzender bent. Met behulp van crossmediale campagnes zorg jij ervoor dat de ontvanger in ieder geval één keer kennismaakt met jouw bedrijf. Dit draagt uiteraard bij aan je naamsbekendheid.

Daarnaast werkt de kracht van herhaling ook nog eens psychologisch door in het brein: hoe vaker iemand jouw campagne-uitingen op verschillende media ziet, des te betrouwbaarder deze persoon jouw bedrijf gaat vinden. 

Hoe ga jij crossmediale media voor je marketing inzetten? 

Deel dit bericht: